Eén op de zeven Nederlanders heeft een boek van Jamie in huis. Niet verwonderlijk dus dat Nederland Jamie’s favoriete niet-Engelstalige land is, maar wel wonderlijk dat een Nederlandse uitgave van zijn Jamie Magazine drie jaar op zich liet wachten. Daar had de Nederlandse uitgever gisteren bij de presentatie ook geen antwoord op, maar ach, niet gezeurd, hij is er nu! 70% van het blad wordt rechtstreeks overgenomen uit de Engelse editie, de rest is eigen, Nederlandse invulling.
Fenomeen
Jamie Oliver is een fenomeen. Ruim 12 jaar is hij bezig, en hij heeft het voor elkaar gekregen om daadwerkelijk de wereld de keuken in te krijgen. De Nederlanders voorop, en dat is een mega-prestatie. Natuurlijk, ook ik ben Jamie-fan, al vond ik zijn Amerika-boek een misser, en ben ik aan zijn laatste boek (Jamie’s Reizen) eerlijk gezegd nog niet eens toegekomen. Maar de manier waarop hij koken toegankelijk maakt voor een grote doelgroep is ongeëvenaard. Plus zijn niet aflatende enthousiasme om goed te doen, lees: kansarme jongeren aan het koken krijgen, obesitas bestrijden, kinderen gezond te laten eten.
Jamie-clan
De vraag is alleen: hoeveel Jamie kan een mens hebben, nu hij ook al in elke Delicious en sinds kort in elke Allerhande staat? En dan nu een heel blad vol? Inderdaad, in dit blad weer veel aandacht voor Jamie zelf en zijn onvermijdelijke Jamie-clan, van vrouw en dochters tot zijn eeuwige leermeester Gennaro Contaldo, die nu met Antonio Carluccio een nogal bejaard kookprogramma heeft bij de BBC (Two Greedy Italians) inclusief bijbehorend boek en die wat promotieruimte kregen.
Groningen en Amsterdam
Maar toch echt vooral veel, heel veel heerlijke recepten. Wellicht een waarschuwing voor mensen die alle boeken van Jamie al hebben: de recepten van hem komen zo te zien allemaal uit zijn boeken. Maar het merendeel der recepten is van andere schrijvers, zij het wel in Jamie-stijl. Geen Nederlands werk, maar allemaal uit Engeland, aangevuld met Italiaanse chefs, want dit eerste nummer is gewijd aan Italië, Jamies ultiem favoriete land. Culinair gezien dan. Maar zowaar, ook aandacht voor Groningse buffelmozzarella en drie Amsterdamse worstjongens. Die authentiek Italiaanse worst maken, dat dan weer wel.
Stripverhaal
Het hele blad straalt vrolijkheid uit, op lekker stoer, niet-glossy papier. Maakbare recepten, vooral de superkorte weekrecepten aan het eind. Geweldige eetadresjes in Rome die ik als fanatiek Rome-ganger toch echt lang niet allemaal kende. Talloze smakelijke foto’s maar ook fraaie illustraties. Zelfs een recept in stripverhaal, maar daarvan heeft men niet de moeite genomen om de tekst in het Nederlands om te zetten, een gemiste kans. Ook zijn er hier en daar nog rommelige taalfoutjes, staat ergens een foto op z’n kant, lijkt het me voor de Nederlandse lezer overbodig om van chefs uit Italië te vermelden dat ze binnenkort ook een restaurant in Londen openen en is het hoofdstuk fijne adresjes in Nederland wel een erg Amsterdamse aangelegenheid. Maar goed, het allereerste nummer is nooit meteen perfect. Vooralsnog lijkt me dit echter beslist een aanwinst in het Nederlandse culibladenlandschap.
Vanaf vandaag overal in de kiosk verkrijgbaar. Het magazine gaat elke twee maanden verschijnen en kost 5,95 euro. Het eerstvolgende nummer verschijnt op 14 juli.