In de hoofdstedelijke horeca duiken ze de laatste tijd ineens op: de mooie en erg lekkere theezakjes van het mysterieuze merk Mr Jones. Ze dragen namen als Hotel d’Amour en Stunning Sofia. Het blijkt een gloednieuwe onderneming van twee Amsterdamse vrienden, David en Roland. Het kost enige moeite om ze aan de praat te krijgen, want ze willen zo min mogelijk over zichzelf of hun merk vertellen. Mr Jones wil namelijk het liefst een beetje geheim blijven. Geen voor de hand liggende keuze voor een startend bedrijf.
Ik moest eigenlijk in eerste instantie denken aan dat liedje van Billy Paul, ‘Me and Mrs, Mrs, Johohones’. Maar dit is dus Mister Jones. Waarom deze naam? En wat betekent het precies? Leuk geprobeerd. ‘Iedereen moet zelf maar bepalen wat Mr Jones is’, aldus David, een van de eigenaren. ‘We richten ons op de leuke theedrinker en hopen dat die ons merk sympathiek vindt en geïntrigeerd raakt.’ Een beetje zoals ik dus, toen ik al na één kopje thee uit nieuwsgierigheid de website ging bezoeken. De achterdochtige blogger zoekt hier toch een gehaaid marketingconcept achter, maar nee, David bezweert: ‘We zijn geen marketingbedrijf, er zit geen multinational achter en er is geen reclamebudget.’ Ik heb de indruk dat ze niet zoveel kwijt willen omdat anders de magie eraf gaat.
Nou vooruit, een klein tipje van de sluier dan. De twee vrienden waren toe aan iets heel anders, maar dan wel ‘iets wat oké is’, en na gedachten over fair trade en maatschappelijk verantwoord ondernemen viel de keuze uiteindelijk op thee. Verantwoord gefabriceerd, persoonlijk door de twee rondgebracht naar inmiddels zo’n 70 horecazaken. Op dit moment nog vooral in Amsterdam en omstreken, zoals Kaap Kot, en Pol’s Potten, maar ook in het Rotterdamse Hotel New York en zelfs in Almelo. Binnenkort volgt er ook een webwinkel, niet bevorderlijk voor de magie, maar wel zo praktisch, want dan kun je de thee ook bestellen voor thuis.