Amsterdam hangt ineens vol met reclameborden waarop een Mix voor een Idee wordt aangeprijsd. Een mix, dat is gewoonlijk een zinloos zakje zoute kruiden die mensen het gevoel geven dat ze culinair gevarieerd bezig zijn. En ideeën, die hebben we allemaal, en zoniet, dan willen we er graag op gebracht worden. Maar kun je van een mix een idee krijgen? Erger nog, een Aardappel Roerbak Idee? Ben ik nou de enige die dit gek vind?
Er gaat ongetwijfeld een heel brainstormtraject aan een dergelijke naam vooraf. Maar is er nou niemand bij het reclamebureau of de producent zelf die zich achter de oren heeft gekrabt dat dit aperte onzin is? Honig blijkt de grote roerganger achter dit mixidee. Er zijn zelfs 4 mixen. Voor een Toscaans, Hongaars, Provençaals of Grieks idee. “Zo geef je een verrassende draai aan de aardappel, groente en vlees maaltijd”, aldus een blije Honig. Ik vind het maar raar. Zowel culinair als taalkundig.