Een lekker én verantwoord weblog over eten. Dat was het idee achter foodlog.nl, dat nu 3 maanden in de lucht is. De ondertitel is dan ook ‘lekker (w)eten, omdat je bent wat je eet en drinkt’. De teksten worden geschreven door vier auteurs, waarvan Dick Veerman er één is. Even bellen & mailen met Dick. Over smaakemancipatie en geitenwollen sokken. ‘Mensen proeven niet, mensen kauwen weg.’
‘We zijn dit blog begonnen om het publiek dieper te informeren op een plezierige, niet ‘terpentijn-pisserige’ manier. Er is een groeiende groep mensen die meer wil weten over eten. Hoe komt het tot stand (het industriële proces), hoe komt het dat je het koopt (marketingcommunicatie) en wat doet het met je lijf (gezondheid en genot).’
Inderdaad bevat het blog nu al een indrukwekkende hoeveelheid gedetailleerde achtergrondinformatie over eten en gezondheid. Volgens mij een unicum in Nederland. Een kwestie van goed zoeken en bronnen selecteren, aldus Dick.
Hoe zit het nu met die vier auteurs? Marco Derksen heeft de site opgericht en ‘doet de techniek’, Lucette en Aiko Faber zijn auteurs van het eerste uur en Dick fungeert min of meer als hoofdredacteur. Maar iedereen bepaalt zelf wat hij of zij schrijft. Inmiddels zijn er ook andere schrijvers aangetrokken. De bedoeling is om uit te groeien tot een lees- en discussieforum voor een groot publiek.
En wie is Dick Veerman? Filosoof, taalkundige, consultant en wijnliefhebber. En dan vergeet ik er vast nog een paar. Hij kan begeisterd praten over wat hem bezig houdt. ‘Mensen proeven niet, mensen kauwen weg.’ Hoogste tijd voor een smaakemancipatie: denk na wat je eet en maak bewuste keuzes. ‘We proberen met foodlog.nl een plezierige nuance aan te brengen. We willen aanzetten tot meningsvorming om niet alles wat met ons eten gebeurt ongemerkt te laten plaatsvinden.’
Maar Dick is huiverig voor een ‘linkse’ of ‘geiten-wollen-sokken-sfeer’. Het gaat ook om de smaakbeleving, de gezelligheid aan tafel. En nadrukkelijk ook om een dialoog met de voedselindustrie, want de consument heeft uiteindelijk de macht in de markt. Al weet ‘ie dat zelf niet altijd. Droom van Dick? Foodbloggers of the world unite voor een attitudeverandering!