Terwijl afgelopen september nota bene de feestelijke 20ste editie van de Wijnalmanak (intussen in totaal 600.000 van verkocht!) werd gevierd, knijpt wijnschrijver Harold Hamersma er tussenuit. Uitgeverij Unieboek/Het Spectrum schrijft in een persbericht dat “De Wijnalmanak uitgaven verder[gaan] zonder Harold Hamersma” maar als ik de ondernemende wijnauteur zelf vraag hoe het zit, blijkt het eerder andersom. Hij stopt niet, maar wil een eigen, multimediaal wijnnaslagwerk gaan maken. Uitgeverij Nieuw Amsterdam, waar volgende maand zijn boek Wijnreis door mijn lichaam verschijnt, had er wel oren naar.
Huurhuis
Hamersma: “Wat ik nodig heb is een multimediale uitgever van de 21ste eeuw, en dat is Nieuw Amsterdam. Daar hebben ze een eigen manager social media en een eigen studio voor videofilms. Bovendien maken ze onderdeel uit van een groter mediaconcern waar ook NRC en Het Gesprek onderdeel van uitmaken. Ik wilde al jaren allerlei dingen die steeds niet van de grond kwamen. Maar je kunt geen huis verbouwen met gouden kranen als het maar een huurhuis is.” Het moest een eigen koophuis worden dus. In de vorm van een website, filmpjes én een keer per jaar een dik boek, allemaal over lekkere wijnen.
Pasta-met-pesto-wijnen
“Ik proef het hele jaar door wijnen en daar wil ik meer mee kunnen doen,” legt hij desgevraagd uit. “Daar is ook behoefte aan. De levenscyclus van de Wijnalmanak beperkt zich nu voornamelijk tussen verschijning eind september en de kerstcadeautjes, terwijl er het hele jaar door wijn wordt gedronken en er ook behoefte is aan informatie.” Ook de leveranciers, zoals supermarkten en wijnhandelaren, staan daar volgens hem om te springen. De proefnotities komen allemaal terecht op een website waar je op verschillende manieren kunt zoeken. Bijvoorbeeld op prijs (wijnen tot 5 euro, tussen 5 en 10 euro en “de buitencategorie die nergens inpast”), maar ook op supermarkt of op wijngebied. Alles gelardeerd met lijstjes, weetjes en tips als “pasta-met-pesto-wijnen”, in de bekende spitsvondige Hamersma-stijl.
1500 pagina’s
Elk jaar in september wordt dat alles vervolgend samengevat in een 1500 pagina’s dik boekwerk, dat De Grote Hamersma gaat heten. Een bóek? Als alles al gratis en voor niks online staat? Hamersma: “Maar mensen willen een boek! Ze willen graag groots en meeslepend! De prijs maakt het ook interessant: 19,95 euro, dat is maar een paar euro duurder dan de Wijnalmanak of de Superwijngids van mijn goede collega Nicolaas Klei, maar mijn boek is wel drie keer zo dik. Echt, het wordt revolutionair.”
iPhone apps
Wie nu de Wijnalmanak gaat voortzetten, is nog niet bekend. Hamersma had juist vijf jaar geleden het stokje overgenomen van Hubrecht Duijker, die de almanak de eerste vijftien jaar heeft opgebouwd. Het persbericht van de uitgeverij meldt monter: “De uitgaven van de Wijnalmanak 2011 (inmiddels in twee versies) verschijnen zoals elk jaar in september.” Komend voorjaar alvast vooruitgesneld door de Wijnalmanak iPhone applicatie.