• E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest

Koken met Karin

Kleine moeite, groot effect

  • Home
  • Over Karin
  • Zoeken in Karins boeken
  • Recepten
    • Index
    • Voor
    • Hoofd
    • Bij
    • Na
    • Gebak
    • Diversen
    • Camping
    • Kliekjes
    • Sint
    • Kerst
    • Trouw
    • Vegetarisch
  • Leesvoer
    • Columns
    • Kijken & lezen
    • Proefpanel
    • Ingrediënten
    • Moestuin & smulbalkon
    • Koken op reis
    • Parafernalia
  • Filmpjes
  • Contact
    • Contactformulier
    • Nieuwsbrief
  • Winkel
  • 0 items

26 april 2016

Spreek Smakelijk: vertrouwenscrisis tussen consument en industrie

Minder dan de helft van de Nederlanders gelooft dat de voedingsindustrie de waarheid spreekt. Dat heb ik niet uit mijn grote duim, dat staat in een heus rapport van een onderzoek dat de levensmiddelenindustrie zelf heeft laten houden. En de rest van de Nederlanders? Heeft die wel alle vertrouwen? Of waren dat allemaal kweenie’s en geenmenings? Ik heb mijn best gedaan om de 70 pagina’s van het onderzoek (getooid met de geforceerd gezellige titel ‘Spreek Smakelijk’) door te ploegen, maar dat kon ik er niet in ontdekken.
spreeksmakelijk
Duidelijk wordt wel dat het helemaal niet wil boteren tussen de belangrijkste industrie van ons land en de consument. Maar vind je het gek, door gesjoemel met paardenvlees, gedoe met plofkippen, vanochtend in het nieuws alweer iets met zieke zalm. En niet te vergeten onduidelijke informatie op de verpakking over e-nummers, geur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Waarna emotionele roeptoeters op sociale media het volgens de onderzoekers het allemaal nóg erger maken.

De consument (lees: u en ik) krijgt er in het rapport ook van langs. Zo hebben wij bij het boodschappen doen de hinderlijke neiging om het achterste pakje uit de rekken te plukken vanwege de langere houdbaarheidsdatum. Dat is vals spelen! Dan moet de supermarkt de boel vooraan namelijk straks weggooien! Het moet toch niet gekker worden dat je bestraft wordt voor je efficiënte burgerzin.

Wél een hout snijdend argument is dat de consument de mond vol heeft over dierenwelzijn en duurzaamheid en eerlijke handel, maar zodra er kipfilet dient te worden aangeschaft, regeert de portemonnee en gaat de goedkoopste in het mandje. Kijk, als we dáár met z’n allen nu eindelijk eens mee op zouden houden, dan is het met die hele plofkippenindustrie binnen no time afgelopen.

Lang verhaal kort: wat o wat is de aanbeveling van het onderzoek? De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument in gesprek gaan om het vertrouwen te versterken. Ja hoor, daar hebben we ‘m weer. De dialoog. Lees: de domme consument moet het gewoon beter uitgelegd krijgen. Precies dezelfde reactie als bij ‘het vinkje’. Een mislukt project om consumenten ‘gezondere’ en ‘bewustere’ keuzes te laten maken. Na tien jaar is de conclusie onvermijdelijk dat er aan het systeem geen touw valt vast te knopen, maar de industrie vindt dat wel prima want juist door de lekker vage associatie van ‘een vinkje zal wel goed wezen’ is het uitstekend voor de verkoop. Dus is de conclusie níet weg ermee en laten we iets beters verzinnen. Nee, de conclusie is: we moeten het beter uitleggen aan de consument.

Kijk levensmiddelenindustrie, zo gaat het natuurlijk nooit wat worden met dat onderlinge vertrouwen. Wat ik u brom.

De consument zit helemaal niet te wachten op praten met de levensmiddelenindustrie. Die wil gewoon goeie, eerlijke spullen zonder gedraai en gesjoemel. Dus geen Unox kipnoedels waar niet eens een kip overheen gevlogen is. Of een pak water van Chrystal Clear met op de verpakking een sinaasappel en een mandarijn, terwijl er hooguit 20 druppels in zitten. Zomaar twee voorbeelden uit een recente uitzending van Tros Radar, waar dezelfde Philip den Ouden van rapportinitiatiefnemer FNLI hilarisch ijzerenheinig de producten bleef verdedigen. Gevolg van de uitzending? De noedels blijven kipnoedels heten en nee, er komt nog steeds geen kip in maar het pláátje van de kip verdwijnt van de verpakking. De waterfirma daarentegen ziet het probleem niet en past niks aan.

Als uitsmijter nog wat grappige feitjes uit het onderzoek:
50% van de Nederlanders wil gezonder eten, maar 75% voldoet niet aan de richtlijnen voor gezonde voeding. Ach ja, niets menselijks is ons vreemd.

94% laat zich leiden door ‘smaak’, wat ik persoonlijk hoogst ongeloofwaardig vind als je ziet hoeveel mensen pakjes en zakjes kopen met hun universele zoetzoutmuffe hatsekidee-smaak, of het nu gaat om Thaise nasi, Mexicaanse taco’s of Griekse kofta. Als de consument wat kritischer zou worden en beter zou proeven, zou het supermarktlandschap er heel anders uitzien.

Nou, nog eentje dan: 89% vindt alles rondom trends in voeding en gezondheid maar verwarrend. Tegelijkertijd is 82% er naar eigen zeggen ongevoelig voor terwijl 20% het juist wel leuk vindt om zich erin te verdiepen. Dat zullen u en ik wel wezen.

Ik wens u allen een smakelijk leven en vooral veel gezond verstand.

Heel iets anders, maar misschien vind je dit ook leuk?

Buitenlandse pakjes & zakjes

Voortgang nieuw kookboek

Slim filmpje

Vorig bericht: « Pitabroodjes
Volgend bericht: Kookboek: Mag ik nog een hapje? »

Primaire Sidebar

Nu in de winkel

  • Cover Wereldgerechten zonder pakjes en zakjes Wereldgerechten € 26,99
  • Het grote zonder pakjes en zakjes boek in nieuwe uitvoering Grote zónder pakjes & zakjes € 27,99
  • Cover Van Moestuin tot keuken Van moestuin tot maaltijd € 16,99
  • Het Grote Kinderkookboek ZPZ Het Grote Kinderkookboek ZPZ € 24,99
  • Vega zónder pakjes & zakjes Vega zónder pakjes & zakjes € 27,99
  • de makkelijke Franse keuken De makkelijke Franse keuken € 27,99 Oorspronkelijke prijs was: € 27,99.€ 17,99Huidige prijs is: € 17,99.

Winkelwagen

Zoeken op de site


Dossier zacht voedsel
nieuws_sidebar
trouw_zwart_sidebar
tipstrucs_sidebar
agenda_sidebar
antipakjesavond_sidebar

slim zonder pakjes en zakjes

FAQ Winkel

· © Copyright · Koken met Karin · Kleine moeite, groot effect · Privacyverklaring ·

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op "Ok" te klikken geef je aan hiermee akkoord te gaan. Ok Privacyverklaring
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN