• E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest

Koken met Karin

Kleine moeite, groot effect

  • Home
  • Over Karin
  • Zoeken in Karins boeken
  • Recepten
    • Index
    • Voor
    • Hoofd
    • Bij
    • Na
    • Gebak
    • Diversen
    • Camping
    • Kliekjes
    • Sint
    • Kerst
    • Trouw
    • Vegetarisch
  • Leesvoer
    • Columns
    • Kijken & lezen
    • Proefpanel
    • Ingrediënten
    • Moestuin & smulbalkon
    • Koken op reis
    • Parafernalia
  • Filmpjes
  • Contact
    • Contactformulier
    • Nieuwsbrief
  • Winkel
  • 0 items

26 november 2018

Instagram-docu #followme

Op lezingtoernee door het land ontmoet ik dezer dagen allemaal enthousiaste mensen die me vertellen hoe blij ze zijn met mijn kookboeken, welk recept van mij bij hun thuis een hit is, dat ze dankzij mij weer lol hebben in het koken. Hartverwarmende, lieve maar vooral echte reacties van echte mensen. Daar kan geen enkele online ‘like’ tegenop.

Dat realiseer ik me helemaal na het zien van de documentaire #followme, over Instagram en de hele fake wereld die erachter blijkt te zitten. Heb je die al bekeken? Doen hoor! Je valt van de ene verbazing in de andere. Programmamaker Nicolaas Veul is uitgebreid op onderzoek gegaan en het is allemaal nog veel gekker dan je ooit zou kunnen denken.

Natuurlijk had ik al eens gehoord over nepvolgers. Niet dat iemand die ik ken dat ooit zelf zou doen, neeee, maar de ánderen… Er blijkt een complete industrie opgetuigd voor het verhandelen en vergaren van zoveel mogelijk digitale neplikes. Valsspelen lijkt de norm, faken is big business, met als hoogste doel om rijk te worden als ‘influencer’. Natuurlijk, ook ik wil graag mensen beïnvloeden om ze lekkerder te laten eten en om ze beter te laten koken, maar dan liever niet onder het etiket ‘influencer’ want dan ben je kennelijk vooral een wandelende reclamezuil, wanhopig op jacht naar zo veel mogelijk likes.

In de documentaire zit ook een Vlaamse jongen, een tikje aandoenlijk omdat hij kennelijk denkt er interessanter uit te zien met steevast een te grote bril op het puntje van zijn neus. Druk in de weer met ‘spontane’ foto’s van zichzelf, bijvoorbeeld van het eten van een hamburger. Maar hij neemt niet eens een hap, sterker nog, hij laat de hamburger na het fotograferen gewoon op straat liggen. Zelfs dat is dus nep. En voedselverspilling bovendien.

Dat deed me ineens terugdenken aan een berichtje van culicollega Monique van Loon die zich op Bali verwonderde over mallotig instagramgedrag: ‘Complete settings worden gecreëerd door de gasten, de hele tafel vol eten dat daarna weggegooid wordt, en de ober moet helpen fotograferen. Jongens doe eens normáál.’

Maar wat is nog normaal in de wereld van Instagram? Ouders die nepvolgers kopen voor hun kinderen omdat ze anders niet meetellen op school. En zelfs Hollywoodsterren met 20 miljoen volgers die er dan toch 5 miljoen bijkopen, anders ben je een loser. Is dat nou grappig of treurig? Wanneer spat deze zeepbel uit elkaar?

Ik zag de documentaire afgelopen weekend en zit er nog altijd mee in mijn hoofd. Ook ik zit op Instagram. Ik ben er 15 maanden geleden toch maar aan begonnen. Deskundologen vertellen me keer op keer dat ik meer van mezelf moet laten zien voor meer bereik. Alleen heb ik heel veel met koken en lekker eten, maar niks met selfies. Ik wil helemaal niet dansen in de branding op Ibiza met mijn verkering of pronken met mijn liefdesbaby, drie cavia’s of nieuwe kanariegele broekpak. En krampachtig in het Engels communiceren over ‘packs and sacks’ vind ik ook geen optie. Dus blijf ik dankzij het algoritme steevast hangen in de buitenwijken van Instagram, en ben ik al blij als ik op een bordje eten 50 likes krijg.
Is dat erg? Welnee. Lang leve echt contact met echte mensen. Komt dat even goed uit, donderdag mag ik weer voor een lezing naar Coevorden.

Maar die documentaire, die moet je dus vooral nog even terugkijken. Dat kan zowel op Instagram als op NPO Start.

Heel iets anders, maar misschien vind je dit ook leuk?

Documentaireserie Cooked van Michael Pollan

Documentaire Smakelijk eten!

Culidocumentaire: Jiro dreams of sushi

Vorig bericht: « Kookboek als (relatie)geschenk
Volgend bericht: Op naar antipakjesavond 2018 »

Primaire Sidebar

Nu in de winkel

  • Cover Wereldgerechten zonder pakjes en zakjes Wereldgerechten € 26,99
  • Het grote zonder pakjes en zakjes boek in nieuwe uitvoering Grote zónder pakjes & zakjes € 27,99
  • Cover Van Moestuin tot keuken Van moestuin tot maaltijd € 16,99
  • Het Grote Kinderkookboek ZPZ Het Grote Kinderkookboek ZPZ € 24,99
  • Vega zónder pakjes & zakjes Vega zónder pakjes & zakjes € 27,99
  • de makkelijke Franse keuken De makkelijke Franse keuken € 27,99 Oorspronkelijke prijs was: € 27,99.€ 17,99Huidige prijs is: € 17,99.

Winkelwagen

Zoeken op de site


Dossier zacht voedsel
nieuws_sidebar
trouw_zwart_sidebar
tipstrucs_sidebar
agenda_sidebar
antipakjesavond_sidebar

slim zonder pakjes en zakjes

FAQ Winkel

· © Copyright · Koken met Karin · Kleine moeite, groot effect · Privacyverklaring ·

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op "Ok" te klikken geef je aan hiermee akkoord te gaan. Ok Privacyverklaring
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN