Je dacht dat ik al klaar was met dat nieuwe vegakookboek? Nou nee. We pakken de draad weer op met deel 4 van mijn kijkje achter de schermen: de vormgeving.
De afgelopen weken was ik druk met het corrigeren van alle proeven. Nadat het manuscript af was en van alle kanten gecheckt en aangepast, werd het namelijk de taak van de vormgeefster, Linda Sier, om er iets moois van te gaan maken. Ze had natuurlijk al een ontwerp verzonnen, maar nu moesten al mijn teksten en alle foto’s daadwerkelijk gecombineerd gaan worden in 256 pagina’s. Niet zomaar lukraak naar eigen inzicht, maar volgens de ‘plank’ die ik had gemaakt, een precieze indeling wat op welke pagina komt.
Een visueel hulpmiddel dat ik nog heb overgehouden aan mijn vorige baan, toen ik tijdschriften maakte. Heel handig, zo’n overzicht, ook al eerder in het traject, zoals bij het schrijven. Je hebt dan namelijk houvast. Je weet of al je recepten wel passen, en je kunt goed zien hoe het ritme is van het boek. En ook voor de fotografie is het praktisch, want door steeds de gemaakte foto’s erin te plakken, kun je ook wat dat betreft goed in de gaten houden of er een mooie afwisseling is. Dus bijvoorbeeld niet achter elkaar steeds foto’s van boven, of van één bordje, of op dezelfde kleur ondergrond.
Na een paar weken arriveerde de eerste vormgeefproef, als pdf, want alles gaat digitaal. Het zien van mijn eigen boek! Ook na 18 eerdere kookboeken blijft dat toch weer een magisch moment. Op het scherm wandel ik van de ene naar de andere pagina, en laat de sfeer even goed op me inwerken. Alles wat me opvalt, van klein tot groot, noteer ik meteen op een ‘geeltje’. Geen papieren plakvelletje, maar de digitale versie ervan, dat kan meteen in de proef. Bij de uitgeverij zit een redacteur hetzelfde te doen, net als een corrector. Alle opmerkingen worden uiteindelijk verzameld en gaan terug naar de vormgeefster, die vervolgens proef twee maakt. En proef drie. En proef vier. Et cetera.
Correcties kunnen over van alles gaan. Over een klein typefoutje, over een gekke afbreking, over een onlogische plek van een tip, over een verdwenen ingrediënt, over een verkeerde illustratie, over een bij nader inzien toch wat ongelukkige formulering. En nog veel meer. Kijk, hier een voorbeeldje.
Ook valt in de eerste proef op dat sommige recepten precies passen op de pagina, terwijl andere pagina’s juist heel vol ogen. Te vol. Zoals die tomatensoep van hierboven. Zijn die recepten soms te lang, of ligt het aan de ingrediëntenlijstjes? Maar ja, wat is te lang? Ik probeer mijn recepten sowieso altijd al zo compact mogelijk te maken. Soms kun je door het vervangen van één simpel woordje ineens een hele regel winnen in de opmaak – yes! – maar soms valt er echt niks meer te beknibbelen. En voorop staat dat het recept natuurlijk wel begrijpelijk moet blijven. Wat dan? Gelukkig is de vormgeefster reuze inventief. Die gaat vervolgens in de weer met een ietsepiets kleinere letter, een nét iets krappere regelafstand, en kijk, dan past het soms ineens wél.
Maar ook toen bleven er nog verschillende recepten over die er niet lekker in zaten. En een bomvolle pagina is minder overzichtelijk, dat is straks niet fijn voor de thuiskok. De oplossing bleek uiteindelijk te zitten in het formaat van sommige foto’s. Die zijn namelijk in principe vierkant, paginagroot, maar door sommige foto’s door fotograaf Harold Pereira bij te laten snijden naar rechthoekig, hadden we ineens een hele strook wit over. De perfecte plek om de ingrediëntenlijstjes in te parkeren. En dat geeft ineens en zee van rust.
Weet je nog die tomatensoep? Zo ziet ‘ie er nu uit, in de laatste proef, nummer zeven.
Dit was deel 4 van een serie over een kijkje achter de schermen bij het maken van mijn nieuwe kookboek. Morgen deel 5, want er zijn nog volop laatste loodjes, zo blijkt.
De hele serie van Vegakookboek Kijkje achter de schermen:
• deel 1: de cover
• deel 2: de recepten en het manuscript
• deel 3: de receptfotografie
• deel 4: de vormgeving
• deel 5: de laatste loodjes
• deel 6: naar de drukker
• deel 7: de verzending
Let op: het boek verschijnt op 19 april 2022 maar je kunt nu alvast hier een persoonlijk gesigneerd exemplaar reserveren, dan heb je het boek straks als eerste in huis!