Een Goudreinet of een Granny Smith is een wereld van verschil op appelgebied, dat weet iedereen, maar niemand weet welke frambozen hij eet. En dan zijn frambozen ook nog eens behept met het hardnekkige imago van duur en exclusief fruit. Volgens frambozenkweker Carlo Peters (Raspberry-Maxx) is het schandalig hoeveel partijen proberen frambozen tot een nicheproduct te houden. Kwekers telen frambozen vaak alleen maar voor erbij, en dan liefst buiten het seizoen, in mei en oktober, zodat de prijs hoog is. Terwijl de markt juist overspoeld zou moeten worden door frambozen, dan wordt de prijs vanzelf lager. Bovendien zijn frambozen ontzettend gezond, dus zouden ze juist gepromoot moeten worden. Carlo Peters: ‘Waarom zitten mensen niet lekker voor de tv met een bakje bessen in plaats van chips? Ze zouden chips juist duurder moeten maken en frambozen goedkoper!’
Ook opvallend is dat we van appels bijvoorbeeld wel weten wat voor soort het is. Je kiest heel bewust voor een Granny Smith, Goudrenet, Fuji, Elstar of Jonagold appel. Maar wat voor soort frambozen zijn er eigenlijk op de markt? Geen idee, want dat staat nooit op de doosjes. Zo kun je als consument ook nooit ontdekken welke soorten je het lekkerste vindt. Carlo Peters heeft als verklaring: ‘De supermarkt heeft liever niet dat de consument weet welke soort lekker is. Want de supermarkt wil op de veiling de soort kunnen kiezen die op dat moment het beste uitkomt (lees: het goedkoopste is).’
Bij aardbeien is het overigens precies zo. Behalve een enkele dappere groenteboer met lambada’s in het voorseizoen, weten we niet welke aardbeien we voorgeschoteld krijgen. Hmm, wellicht tijd voor weer eens een actie…?