Persoonlijke post van Unilever:
Beste Karin, Uit de hoeveelheid recepten op je website en in je boeken, maar ook uit je rubriek in Trouw blijkt je enorme passie voor koken. Indrukwekkend!
Kijk, mijn nijvere pogingen zijn dus bij de pakjesgigant niet onopgemerkt gebleven, ik ben geroerd.
Graag nodig ik je daarom uit voor een culinair event met Unilever.
En dat noem je dan “Lekker Cullie met Unilever”? Is dit serieus voor mij bedoeld?
Als groot voedingsmiddelenbedrijf gaan we graag in gesprek met mensen die, net als wij, een brede interesse in voeding hebben.
Wacht even. Ik heb Unilever zélf uitgenodigd om eens in gesprek te gaan, tijdens het Grote Pakjes & Zakjes Debat van afgelopen januari. Daar hadden ze geen trek in, want “Onze focus ligt op dit moment op het vertellen van onze boodschap op het gebied van margarines en gezonde vetten.”
Enfin, beter laat dan nooit, zou je zeggen. Al vraag ik me wel af of ze mijn blog, site, boeken en krantenrubriek met antipakjesrecepten en –columns ooit wel eens écht gelezen hebben? Bestuursvoorzitter Paul Polman* kan heel mooi beweren “Wij willen zorgen dat de wereld op een gezonde manier leeft”, maar hij zegt er wel meteen achteraan “De omzet moet verdubbelen, van 40 naar 80 miljard.” Ik hoef geen omzet te verdubbelen, ik wil oprecht mensen lekker en bewust leren koken. Delen we dan “een brede interesse in voeding”?
Op woensdagmiddag 26 november willen we daarom graag in gesprek gaan met jou en een selectieve groep foodbloggers en culinair geïnteresseerden.
De voedingsindustrie en bijbehorende PR-bureaus hebben massaal de foodblogger omarmd, en geef ze eens ongelijk. Er zijn er intussen honderden en vooral de beginnenden zijn uiteraard blij met elk gratis product en schrijven daar dan enthousiast een stukje over. Maar ik ben culinair journalist en heb een eer en geweten hoog te houden wat betreft onafhankelijkheid en kritische blik.
Enfin. Waar willen ze het eigenlijk over hebben?
We willen o.a. praten over gezonde voeding, food trends, vetten & margarines en… over de onderwerpen op voedingsgebied die jou op dit moment bezig houden.
Aha, daar zul je het hebben. Hier komt dat “vertellen van onze boodschap op het gebied van margarines en gezonde vetten” weer om de hoek kijken. Het klinkt als een ouderwets staaltje indoctrinatie. Ze gaan vast vertellen dat ze tegenwoordig heus minder zout in hun producten doen en dat ze enorm goed bezig zijn op het gebied van mondiale duurzaamheid.En ze gaan natuurlijk ook maar weer eens benadrukken hoe heilzaam margarine is want goed voor de lijn en beter voor je hart en tegenwoordig is het nog lekker ook (zie Blue Band Cake & Koekjes “met roombotersmaak” en Becel Gold “met een volle, romige smaak”). Dat wetenschappers en diëtistes tegenwoordig juist weer echte boter aanbevelen, daar klopt volgens Unilever vast niks van.
Verwachten ze nou echt dat ik daar een hele middag naar kom luisteren? Pardon “in gesprek gaan”?
Na het in gesprek gaan, zal er een professionele foodstyling en fotografie workshop voor gevorderden verzorgd worden.
Dat “voor gevorderden” is een slimme toevoeging, dat streelt natuurlijk de ego’s. Maar het blijft klinken als typisch zo’n lokkertje voor foodbloggers (“Joh, die willen vooral een chill uitje en een superleuke goodybag!” zei het evenementenbureau nog) terwijl er volgens mij toch echt ernstige kwesties spelen.
We zullen de dag in gepaste stijl afsluiten onder het genot van wat lekkere gerechtjes en een borrel!
Wat o wat gaat het worden? De nieuwste wereldgerechthapjes van Knorr, de nieuwste light-knakworstjes van Unox en de nieuwste verwensmaak van Cup-a-soup? En gaat tv-commercial-kok Anton live wokken?
Mocht je al ideeën of onderwerpen hebben die je graag zou willen bespreken tijdens deze dag dan kun je dat natuurlijk doorgeven en houden we hier rekening mee.
Weet je waar ik het graag eens over zou willen hebben? Heel simpel: waarom gaan we met z’n allen niet gewoon weer zélf koken op basis van verse ingrediënten en echte boter van moeder natuur, en dus zonder pakjes of zakjes vol verstopte porties zout, suiker, vet en allerhande kunstmatig geknutsel. Gezonder kan niet, want zo weet je precies wat je binnen krijgt. Maar daar willen jullie het vast niet over hebben. Want het is simpelweg omzettechnisch en vanuit concurrentieoogpunt niet in jullie voordeel om mensen écht gezonder te laten koken en eten, laat staan om jullie belangrijkste product (margarine) overboord te gooien. Heus, ik begrijp dat. Maar doe dan niet op zo’n kinderachtige manier alsof jullie met mij “in gesprek” willen.
*) Interview in NRC 28-12-2013