Wat zag het er gezellig uit, al die aardbeien in bakken naast mijn voordeur. Op hoge plantentafeltjes, zodat de merels er minder goed bij konden. Want ik peuzelde ze het liefst zoveel mogelijk zelf op. Echte Franse variëteiten had ik, zowel Gariguettes als die mooie kleine Mara des Bois.
Het jaar daarop kwamen de plantjes weliswaar weer braaf opzetten, alleen kwam al snel de klad erin.Veel groen blad maar nauwelijks bloemetjes, dus ook met de oogst hield het niet over. Afgelopen herfst haalde ik daarom het spul uit de bakken en plantte ik ze in de tuin. Naast de rabarber want die twee kunnen het immers samen goed vinden, in ieder geval op het bord. Met stip op het verlanglijstje: nieuwe plantjes aanschaffen voor in de voordeurbakken, Immers, niets zo heerlijk als het vooruitzicht om straks op dat zonnige bankje weer te pas en te onpas een aardbei te snaaien.
Maar ja, hoe gaan die dingen? Ik vergat het, vervolgens was het steeds te koud en te guur en toen had de kweker ineens geen aardbeienplantjes meer. Maar zowaar, in een ander tuincentrum, een paar dorpen verderop, hadden ze nog wel wat plantjes staan. Weliswaar niet mijn favorieten maar wel Charlottes, ook goed. Tot ik de plantinstructies las op het label: ’De ideale planttijd is tussen 15 augustus en 15 oktober’. Nou dat weer. Ik heb ze toch maar gewoon ijzerenheinig in de bakken geplant en wacht sindsdien geduldig af. En zie; de eerste aardbeitjes komen er al weer aan.
Ook de verschoppelingen in de tuin, die naast de rabarber, zitten ineens weer vol bloemetjes. Dus ik heb goede hoop dat ik de hele zomer kan genieten van een algehele rodevruchtentsunami.
Intussen is met de langste dag ook het einde van de officiële rabarberoogsttijd aangebroken. Een laatste toetje dan maar? Omdat mijn rabarberstengels intussen meer groen zijn dan decoratief rood, besloot ik tot een combinatie met zomerkoninkjes, dan maar van de groenteboer. Die zorgen behalve voor smaak immers ook voor een mooie kleur. Het plan was een soort stapeltaartjes van shortbread, je weet wel, van die ultrakruimelige, boterige Engelse koekjes. Maar ik had niet genoeg boter in huis, dus toen deed ik de Amerikaanse methode, met slagroom.
Alleen even het deeg huphup door elkaar roeren en voilà, je krijgt geen nette koeken maar een soort bonkig-luchtige muffins. Veel minder werk. Zo kon ik lekker met de krant weer op dat bankje gaan zitten, naast mijn hoopvolle aardbeienplantjes.
RECEPT Rabarber-aardbeienmuffins
Toetje voor 6 personen:
Beslag:
125 g bloem
1 theel bakpoeder
2 eetl suiker
snufje zout
125 ml ijskoude slagroom (ongeklopt)
boter en bloem voor de vorm
Vulling:
250 g rabarber
125 g aardbeien
1 sinaasappel
1 cm gemberwortel
2 eetl suiker
125 ml ijskoude slagroom (ongeklopt)
Oven voorverwarmen op 200 °C (zie tip).
Vulling: Snij de rabarber in stukjes van 3 cm. Doe in een metalen ovenschaal. Rasp de schil van de ½ sinaasappel erboven fijn en rasp alvast de andere helft boven de kom van het beslag. Pers dan de hele sinaasappel uit, giet bij de rabarber. Rasp ook wat gember erboven fijn en voeg 1 eetl suiker toe. Hussel en zet 15 minuten in de oven tot de rabarber zacht is. Laat afkoelen. Snij de aardbeien in plakjes en meng erdoor.
Beslag: Doe de bloem, bakpoeder, suiker en snufje zout in de kom waar de sinaasappelrasp al inzit. Meng goed door elkaar. Giet er 125 ml slagroom bij en meng met een spatel even snel huphup tot een geheel. Schep met 2 lepels in een ingevette en met bloem bepoederde muffinvorm (6 holtes) of rol losjes met de hand het deeg tot 6 wat nettere bolletjes. Bak in ± 15 minuten in de oven goudbruin en gaar.
Serveren: Klop de resterende 125 ml slagroom stijf met 1 eetl suiker. Snij de muffins doormidden en leg de onderste helft op bordjes. Schep er een dot slagroom op en wat rabarber-aardbei. Dek af met de muffinbovenhelft.
TIP:
Voor wie nu vraagt: “Karin, in je recept staat 200 °C, bedoel je dan een heteluchtoven of gewoon?” Lees dit artikel.
Dit recept verscheen eerder in Trouw (©: Koken met Karin).
Bewaar dit recept als pin op Pinterest:
ZIN OM NOG MEER TE BAKKEN?
Dan kan ik je van harte mijn heerlijke bakboek De Zoete Oven aanraden (nu al 4e druk). Met 99 foolproof zoete bakrecepten om gelukkig van te worden. Zoals deze geweldige Victoria sandwich met aardbei en rabarber! Als we nu toch bezig zijn…
Bestel hier bij mij een gesigneerd exemplaar van het boek, voor jezelf of voor iemand anders om cadeau te geven.



